Ons lichaam is simpelweg niet gemaakt om urenlang achter elkaar in dezelfde houding te zitten. Toch is dit hetgeen wat vaak gebeurd wanneer we de hele dag op onze computer werken. Om toch nog een beetje goed voor je lichaam te zorgen, hebben wij een checklist opgesteld wat kan helpen om ergonomisch te werken! Dat werkt lekker toch?

ergonomisch werken

Onze checklist met 8 punten om lekker én ergonomisch te werken
  • Zorg voor positieverandering

Blijf niet de hele dag in dezelfde houding zitten. Sta op, loop rond en verander regelmatig van houding. Wij snappen dat dit er soms bij inschiet en daarom is het zit-sta bureau een mooie oplossing! Dit bureau is automatisch verstelbaar in verschillende hoogtes zodat je kunt afwisselen met zitten en staan. Daarnaast geven deze bureaus een dynamische sfeer én gaat dit een beetje de dip om 11 uur ’s ochtends en 4 uur ’s middags tegen. Move over Cup-a-Soup!

  • Vermijd zombiegedrag

De meeste mensen kijken meer dan 6 uur per dag naar het scherm. Dit is niet echt aan te raden! Kies er daarom voor om eens een rondje te lopen als je aan het bellen bent of te vergaderen zonder scherm. Met de akoestische bel-cel kun je afgesloten telefoneren, zodat je toch even van je plek af bent.

  • Keep moving!

Zorg ervoor dat je tijdens werktijd maar ook zeker buiten het werk om voldoende blijft bewegen. Ga eens in de pauze een rondje wandelen met collega’s of pak de trap in plaats van de lift.

  • Pauzeren kun je leren

Vergeet niet af en toe pauze te houden tijdens het werken. Dit helpt weer bij het veranderen van positie, geeft je energie en vermijdt zeker zombiegedrag! Loop eens langs je collega in plaats van een mailtje te sturen. Lunchen achter je bureau is ook een no-go! Of doe jij dit stiekem toch?

  • Ergonomische producten gebruiken

Wanneer je toch veel achter je scherm zit en veel in dezelfde positie, maak dan gebruik van ergonomische producten. Denk hierbij aan een goede stoel die een beweeglijk zitvlak heeft, een monitorarm en een zit-sta bureau. Wissel ook eens je stoel af met bijvoorbeeld een Swopper. De Swopper is een echte aanrader en is zeer goed voor je houding en rug. Maken jullie op kantoor al gebruik van de Swopper?

  • Water drinken

Drink jij genoeg onder werktijd? En nee, daar bedoelen we niet de 8 bakken koffie mee. Drink voldoende water om gehydrateerd te blijven en hoofdpijn en andere klachten tegen te gaan.

  • Het toetsenbord aan de rand van je bureau

Het toetsenbord naar je toe halen klinkt misschien niet als een echte manier om ergonomisch te werken, maar dat is het zeker wel! Wanneer je het toetsenbord op de rand van je bureau legt, ga je automatisch rechtop zitten en neem je een goede houding aan wat klachten kan voorkomen. En nu volhouden hé!

  • Rechtop zitten!!!

Misschien wel het belangrijkste punt om te onthouden wanneer je toch een langere tijd aan het zitten bent: rechtop zitten!!! Deze actieve houding draagt op meerdere vlakken bij aan een ergonomische werkplek. Velen hebben de neiging om naar voren te gaan zitten wanneer zij niet goed met de voeten bij de grond komen. Zet dan je stoel eens wat lager of  verander de hoogte van je werkplek.

En hoeveel punten kun jij afvinken? Wij zijn benieuwd! Laat het weten in een reactie op onze Socials. En mocht je nou nieuwsgierig zijn geworden naar een aantal ergonomische producten? Neem dan gerust contact met ons op!